L-teanina na sen. Działanie, Dawkowanie, Efekty, Skutki Uboczne

0
l-teanina

L-teanina to aminokwas występujący z liściach zielonej herbaty. Mimo, iż nazwa tego związku brzmi dość tajemniczo i nieco „chemicznie”, jest to w pełni naturalna substancja. Po zieloną herbatę warto sięgać nie tylko ze względu na jej właściwości wspomagające odchudzanie, ale również z uwagi na obecność rzeczonej L-teaniny, której stosowanie ma pozytywny wpływ na eliminację zaburzeń snu. Zanim sięgniesz po suplementy diety zawierające w składzie ten aminokwas, sprawdź jak działa, by wybrać najlepszy środek.

Szukasz najlepszej l-teaniny na sen w tabletkach? Wypróbuj Melatolin Plus!

L-teanina – co to jest?

L-teanina to aminokwas obecny w liściach zielonej herbaty, który został zidentyfikowany w 1949 r. przez japońskich badaczy. Mimo, iż przyjęło się, że związek ten kojarzony z herbatą, to jednak w niewielkich ilościach znajdziemy go także w niektórych rodzajach grzybów. Aminokwas ten znajdziemy również w formie kapsułkowej np. w suplementach diety wspomagających leczenie bezsenności.

Według badań l-teanina przyczynia się do łatwiejszego osiągnięcia stanu relaksacji, przez co często stosowana jest w celu łagodzenia stresu.

L-teanina – działanie

Okazuje się, że l-teanina nie tylko pozwala poprawić samopoczucie i wprawić w stan relaksu, ale dodatkowo wspiera układ immunologiczny, wspomaga koncentrację oraz zapamiętywanie, pozwala utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi, a także pomocna jest w profilaktyce antynowotworowej.

L-teanina zwiększa poziom GABA, serotoniny oraz dopaminy. Są to neuroprzekaźniki, które odpowiadają za nasz dobry nastrój, emocje, koncentrację, energię, sen oraz zdolności poznawcze.

Jak L-teanina oddziałuje na sen?

Zapewnia rozluźnienie przed snem oraz przyczynia się do szybszego zasypiania. L-teanina odpowiada za kompleksową poprawę jakości snu – wspomaga eliminację poczucia lęku oraz działa odprężająco. Badania dowodzą, że suplementy diety z L-teaniną mają znaczący wspływ na poprawę jakości snu. Wybierając preparat zawierający aminokwas, należy w szczególności zwracać uwagę na ilość i zawartość ekstraktu w tabletkach.

melatonina na sen

L-teanina wspiera pamięć i koncentrację

Pod wpływem stresu proces uczenia się przebiega mozolnie, miewamy problemy z koncentracją oraz skupieniem się na wykonywanej czynności. L-teanina pomaga obniżyć poziom hormonu stresu, a tym samym poprawić pamięć, zapamiętywanie nowych informacji jednocześnie poprawiając koncentrację.
Niekiedy L-teaninę stosuje się w połączeniu z kofeiną celem poprawy zdolności poznawczych u osób mających problemy z kontraktacją. Taka kombinacja składników wykazała w badaniach zdolność do znacznie szybszego przetwarzania informacji.

Wpływ na zmniejszenie stresu i lęku

L-teanina działa antystresowo oraz zmniejsza poczucie lęku działając podobnie jak popularne ekstrakty roślinne np. kozłek lekarski czy ekstrakt z szyszek chmielu. Różnica polega na tym, że L-teanina nie wywołuje działania typowo uspokajającego, ale zapewnia wewnętrzny relaks z jednoczesnym pobudzeniem.

L-teanina na odchudzanie?

L-teanina nie ma bezpośredniego wpływu na zmniejszenie masy ciała, choć niektórzy uważają, że związek ten ogranicza wchłanianie się tłuszczu. Niemniej jednak antystresowe działanie l-teaniny pozwala zlikwidować niedobory snu oraz zapobiegać stresowi, który często zajadamy niezdrowymi przekąskami np. słodyczami.

zielona herbata

L-teanina a odporność organizmu

Niektóre z badań przeprowadzonych nad aminokwasem sugerują, że może przyczyniać się on do poprawy funkcjonowania układu immunologicznego. L-teanina może zahamować częstość występowania zakażeń górnych dróg oddechowych.

Badanie dotyczące wpływu L-teaniny na leczenie zatok wygląda również obiecująco. Okazało się bowiem, że związek ten może przyczyniać się do poprawy ruchu rzęsek obecnych w nosie, co ułatwia usuwanie nadmiaru wydzieliny z nosa oraz zatok przynosowych.

Wpływ na ciśnienie krwi

Badania z zakresie wpływu L-teaniny na ciśnienie krwi sugerują, że może ona przyczyniać się do kontroli wzrostu ciśnienia krwi po wykonywaniu ćwiczeń umysłowych. Podobne obserwacje dotyczą kofeiny, jednak ma ona mniej korzystny efekt.

L-teanina zapobiega demencji w chorobie Alzheimera oraz może przyczyniać się do poprawy efektów w trakcie kuracji antynowotworowej.

Efekty uboczne stosowania teaniny

Nie przeprowadzono badań, które dotyczyłyby skutków ubocznych wynikających z długotrwałego stosowania aminokwasu. Niemniej jednak doustne stosowanie teaniny przy zalecanym dawkowaniu (raz dziennie przez okres 3 tygodni) jest bezpieczne.

W przypadku kobiet oraz matek karmiących piersią stosowanie teaniny nie jest wskazane. W razie wątpliwości najlepiej poprosić o radę lekarza.

Interakcje

Stosowanie leków na nadciśnienie wraz z suplementami diety zawierającymi w składzie l-teaninę może przyczyniać się do obniżenia ciśnienia krwi.

Stosowanie teaniny wraz z suplementami o działaniu pobudzającym zawierającym w składzie kofeiną może zakłócać jej działanie. Do produktów bogatych w kofeinę zaliczamy: kawę, czarną herbatę, guaranę, mate oraz napoje energetyczne.

Należy uważać na połączenie teaniny z innymi składnikami przyczyniającymi się do obniżenia ciśnienia krwi. Są to np. Andrographis panicuata, L-arginina, kolcowój, pokrzywa zwyczajna.

L-teanina na sen w tabletkach – jak wybrać odpowiedni preparat?

melatonina w tabletkachJeżeli nie jesteś zwolennikiem suplementów diety, warto sięgnąć po zieloną herbatę. Pijąc ją zapewnisz sobie bliskie spotkanie z l-teaniną. Niemniej jednak to właśnie w suplementach diety znajdziemy teaninę w odpowiedniej dawce i proporcjach. Jeżeli zamierzasz stosować l-teaninę na sen, warto rozważyć produkt, jakim jest Melatolin Plus. To połączenie aż 10 wzajemnie oddziałujących na siebie składników, które działają relaksująco oraz ułatwiają zasypianie.

Produkt ten nie wywołuje żadnych efektów ubocznych oraz opatrzony jest 90-dniową gwarancją zwrotu pieniędzy.

Jeżeli natomiast szukasz typowych jednoskładnikowych tabletek z l-teaniną, warto zerknąć na oferty z Allegro czy Ceneo. Niemniej jednak często suplementy diety dostępne na tych portalach budzą wątpliwości jeżeli chodzi o jakość surowca wykorzystanego do produkcji tabletek. Z tego właśnie powodu sugerujemy sięgniecie po certyfikowane marki, jak np. Melatolin Plus.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here