Melatonina na sen – właściwości, działanie, zastosowanie, skutki uboczne

0
melatonina na sen

Zapewne każdy kojarzy z telewizji lub radio reklamę tabletek z melatoniną na sen. Preparaty tego typu zawierają syntetyczny hormon snu, który przyczynia się do wyeliminowania problemów z zasypianiem. Po melatoninę w tabletkach najczęściej sięgają osoby narażone na stres, odczuwające uczucie lęku, niepokoju oraz zmagające się z wieczorną gonitwą myśli. Preparaty na bezsenność cieszą się również dużym zainteresowaniem wśród osób często podróżujących na dalekie odległości, co wiąże się ze zmianą strefy czasowej. Jednak czy melatonina jest w pełni bezpieczna? Jakie daje efekty oraz czy powoduje skutki uboczne? Przekonaj się, jak działa oraz jak wspomaga leczenie bezsenności.

Szukasz najskuteczniejszych tabletek na bezsenność z melatoniną? Wybierz Melatolin Plus!

Melatonina – co to jest?

Melatonina jest hormonem snu produkowanym przez znajdujący się w mózgu gruczoł tzw. szyszynkę. Hormon ten odpowiada za prawidłowe działanie zegara biologicznego regulując rytm dobowy odpowiadający za sen w ciągu nocy oraz czuwanie za dnia. Co ciekawe – melatonina produkowana jest w ciemności, a ekspozycja organizmu na światło w nocy przyczynia się do zmniejszenia jej produkcji oraz spowolnienia uwalniania. W procesie produkcji melatoniny udział bierze nie tylko sama szyszynka, ale również układ nerwowy. Kiedy neurony drogi wzrokowej odbierają emitowane światło, ulegają pobudzeniu, a to z kolei oddziałuje na szyszynkę. Zbyt duża ilość światła powoduje, że wydzielanie melatoniny spada i obniża się jej stężenie w krwi. W ciemności jej stężenie ulega wzrostowi. Co ważne nie tylko naturalne światło powoduje spowolnienie wydzielania melatoniny, ale również światło emitowane przez telewizory, monitory, laptopy, smartfony czy czytniki książek.

Działanie melatoniny na sen jest więc proste – światło zmniejsza jej produkcję i daje znać, że nadeszła pora przebudzenia, natomiast ciemność przygotowuje organizm do snu.

Melatonina na sen – zastosowanie

Melatonina okazuje się niezwykle pomocna dla osób niewidomych, gdyż poprawia ich jakość snu. Ponadto doustne przyjmowanie syntetycznej melatoniny wskazane jest wśród osób mających problemy z zasypianiem. Jej działanie skraca czas niezbędny do zaśnięcia. Na podstawie wielu opinii i doświadczeń można wywnioskować, że melatonina na sen działa lepiej niż jakikolwiek inny składnik.

Hormon snu ma zastosowanie u osób z zaburzeniem cyklu dobowego, w związku z czym tabletki z melatoniną często przyjmowane są przez osoby mające zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego. Dotyczy to także osób z autyzmem oraz niepełnosprawnych intelektualnie.

Inne właściwości melatoniny:

  • Jest silnym przeciwutleniaczem.
  • Odgrywa istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego.
  • Wykazuje działanie przeciwzapalne.
  • Działa termoregulacyjne.

Melatonina – skutki uboczne

efekty uboczneMelatonina rzadko powoduje jakiekolwiek skutki uboczne. Przeprowadzone badania nad hormonem wykazały, że niewielkie dawki stosowane przez okres do 3 miesięcy nie powodują dziań niepożądanych. Zdarza się jednak, że pacjenci stosujący melatoninę zgłaszają występowanie różnego rodzaju efektów ubocznych:

  • bóle głowy,
  • zawroty głowy,
  • nudności,
  • drażliwość,
  • ospałość,
  • zespół niespokojnych nóg,
  • zakrzepica.

Przeciwwskazania do stosowania melatoniny

Melatonina w tabletkach nie powinna być stosowana przez kobiety planujące ciążę, będące w ciąży lub matki karmiące piersią. Produkt nie jest zalecany dla dzieci, osób spożywających alkohol oraz będących pod jego wpływem. Ponadto choroby wątroby oraz alergie na hormon snu również wykluczają stosowanie melatoniny na sen.

Możliwe interakcje

Mimo, że melatonina jest związkiem, który z reguły nie powoduje efektów ubocznych, należy mieć na uwadze, że może wchodzić w interakcje z innymi lekami.

  • Z melatoniny powinny zrezygnować osoby przyjmujące leki zmniejszające krwawienie.
  • Nie jest zalecana dla pacjentów cukrzycą – związek może wpływać na poziom cukru we krwi.
  • Może zwiększać ryzyko napadów.
  • Ze stosowania melatoniny powinny zrezygnować osoby przyjmujące leki immunosupresyjne, gdyż hormon ma wpływ na odporność.
  • Hormon snu może przyczyniać się zaburzeń krzepliwości krwi.
  • Może przyczyniać się do nasilenia objawów depresji.
  • Melatonina może powodować zwiększoną senność w obecności benzodiazepin, barbituranów, alkoholu i kodeiny.

Melatonina wspiera zdrowie oczu

Okazuje się, że melatonina nie tylko pozwala przywrócić fizjologiczny sen, ale również wspiera prawidłowe działanie oczu. Silne właściwości utleniające przyczyniają się do zmniejsza ryzyka chorób oczu np. zwyrodnienia plamki żółtej. Badania przeprowadzone na grupie 100 osób wykazały, że przyjmowanie 3 mg melatoniny przez okres od 6 do 24 miesięcy pozwala chronić siatkówkę oka oraz opóźniać uszkodzenia wywołane przez zwyrodnienie plamki żółtej nie powodując żadnych efektów ubocznych.

Melatonina wspomaga leczenie wrzodów żołądka

Naukowcy przeprowadzili badania, w których podawali uczestnikom melatoninę z tryptofanem i omeprazolem – lekiem na refluks żołądkowy. Okazało się, że takie połączenie pozwala szybciej pozbyć się wrzodów żołądka wywołanych przez bakterie Helicobacter pylori.

Podobne doniesienia dotyczą skojarzenia melatoniny i omeprazolu w leczeniu zgagi. Składniki te zastosowane razem mają bowiem przyczyniać się do zmniejszenia występowania tej dolegliwości. Badania nad wpływem połączenia melatoniny wraz z lekiem na refluks żołądkowy nadal trwają, niemniej jednak dotychczasowe wyniki są obiecujące.

Zmniejsza szumy uszne

Melatonina jest skuteczna nie tylko na sen, ale również na szumy uszne. Przeprowadzone do tej pory badania wykazały, że stosowanie melatoniny pozwala zmniejszyć tzw. dzwonienie w uszach określane jako szumy uszne. Taki wpływ hormonu snu na zdrowie uszu oznacza również podniesienie jakości snu.

Zwiększa poziom hormonu wzrostu

Naturalny hormon wzrostu uwalniany jest w trakcie snu. Doświadczenie w tym zakresie wykazało, iż nawet niższe dawki melatoniny (0,5 mg) skutecznie stymulują uwalnianie hormonuu wzrostu.

Melatonina na sen – 1 mg, 3 mg czy 5 mg?

melatonina w tabletkachJeżeli planujesz stosować melatoninę na sen zacznij od najniższej dawki preparatu. Wiele osób mających problemy z zasypianiem rozpoczyna dawkowanie od 1 mg stosując tabletkę na ok. 30 minut przed planowanym snem. Jeżeli taka ilość jest niewystarczająca, wówczas warto rozważyć stosowanie preparatu w wyższych dawkach. Najważniejsze, aby obserwować organizm i jego reakcję. Jeżeli zauważysz znaczącą poprawę jakości snu po niższej dawce hormonu, nie zwiększaj dawkowania. Stosując melatoninę w tabletkach przede wszystkim zapoznaj się z treścią ulotki dołączanej do leku lub suplementu diety.

Melatonina bez recepty

Melatonina dostępna jest bez recepty zarówno w formie leków jak i suplementów diety. Najpopularniejsze preparaty dostępne na naszym rynku to:

  • Melatolin Plus – tabletki zawierające melatoninę oraz 10 innych komponentów o synergicznym działaniu. Doskonała i unikatowa kompozycja, która wspomaga leczenie zaburzeń snu oraz poprawia samopoczucie bez jakichkolwiek efektów ubocznych. Produkt cieszy się dużym zainteresowaniem oraz pozytywnymi opiniami. Więcej informacji na stronie www.melatolinplus.pl
  • Melatonina LEK-AM – lek dostępny w dawkach 1 mg, 3 mg oraz 5 mg. Preparat stosuje się wspomagająco w zaburzeniach snu wynikających ze zmiany stref czasowych, w zaburzeniach cyklu snu oraz czuwania występujących u pacjentów niewidomych, a także w przypadku dolegliwości wynikających w pracy w systemie zmianowym. Jedna tabletka przed snem wystarczy do osiągnięcia pożądanych efektów. Maksymalne rezultaty uwidaczniają się po ok. 2 tygodniach regularnego stosowania preparatu.
  • Forsen Forte z melatoniną – suplement diety bazujących na wyciągach ziołowych, witaminach i minerałach, które działają odprężająco, uspokajają oraz pozwalają ukoić nerwy. Produkt stosuje się u osób dążących do osiągnięcia równowagi emocjonalnej oraz do zminimalizowania dyskomfortu wywołanego przez stres. Suplement diety Forsen występuje także w innych formach, ale bez dodatku melatoniny (ampułki oraz wersja standardowa).

sposoby na bezsenność

Melatonina na sen i nie tylko!

Stosowanie melatoniny może wywierać pozytywne efekty w leczeniu zaburzeń snu. Preparaty z jej dodatkiem podnoszą jakość snu, działają relaksująco, odprężają oraz zapewniają prawidłowe działanie zegara biologicznego, który regule cykl czuwania oraz snu. Okazuje się jednak, że melatonina stosowana na sen może przynosić inne korzyści zdrowotne np. poprawiać działanie oczu, wspomagać leczenie wrzodów, stymulować produkcję hormonu wzrostu oraz zmniejszać szumy uszne. Stosowanie tabletek z melatoniną jest bezpieczne jeżeli trzymamy się dawkowania zamieszczonego w ulotce dołączonej do każdego z preparatów. Jeżeli jednak melatonina w tabletkach nie przyczyniła się do podniesienia jakości snu, wówczas konieczne jest skontaktowanie się z lekarzem, który postawi diagnozę oraz wdroży inną metodę leczenia bezsenności.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here