Tryptofan na sen i nie tylko! Działanie, Efekty, Skutki Uboczne

0
tryptofan

Tryptofan to aminokwas, którego organizm nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć. Stąd istnieje potrzeba dostarczania go wraz z pożywieniem lub poprzez suplementację. Okazuje się, że działanie tryptofanu może przyczyniać się do wyeliminowania bezsenności, wspomaga leczenie zaburzeń snu oraz poprawia wyniki sportowe. Wiele osób borykających się z zaburzeniami snu często sięga po ten aminokwas licząc na szybkie pozytywne rezultaty. Jak działa tryptofan i czy jest skutecznym oraz bezpiecznym sposobem na zasypianie? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszej recenzji.

Najlepsze tabletki na bezsenność z L-tryptofanem – przekonaj się, jak działa Melatolin Plus!

L-tryptofan – gdzie go znajdziemy?

Tryprofan to aminokwas występujący naturalnie w białkach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Jego rola w naszym organizmie jest niezwykle istotna, ponieważ po wchłonięciu zostaje on zamieniony w 5-hyroksytryptofan, a w dalszej kolejności w melatoninę (hormon snu), serotoninę (hormon szczęścia) oraz witaminę B6 wspierającą układ nerwowy.

Tryptofan najczęściej dostarczany jest z wraz z białkiem występującym w indyku czy kurczaku, ale oprócz tego, znajdziemy go również w takich produktach, jak: banany, czekolada, ser, jajka, mleko, ryby, nasiona dyni oraz sezamu, owies, tofu.

Największe ilości tryptofanu znajdziemy jednak w suplementach diety.

Dlaczego tryptofan jest ważny dla organizmu?

  • Bierze udział w procesie produkcji serotoniny.
  • Przyczynia się do wytwarzania melatoniny odpowiedzialnej za regulowanie cyklu dobowego organizmu.
  • Zmniejsza nadpobudliwość oraz napięcie, koi skołatane nerwy.
  • Wpływa na laktację.
  • Podnosi odporność organizmu.
  • Wpływa na pracę układu nerwowego.

sposoby na bezsenność

Tryptofan na sen

Wspomnieliśmy, że obecność tryptofanu przyczynia się do produkcji melatoniny – hormonu snu, który reguluje cykl dobowy. Melatonina wytwarzana jest w szyszynce i cały ten proces ten zachodzi głównie w ciemności. Dzięki temu organizm reguluje swój własny zegar biologiczny oraz sprawia, że w dzień czuwamy, a w nocy odczuwamy senność. Niekiedy jednak może dojść do spadku produkcji melatoniny, co zazwyczaj objawia się bezsennością. Badania nad L-tryptofanem potwierdziły, że przyjmowanie suplementów zawierających w składzie ten związek, przyczynia się do podniesienia jakości snu. Wiele osób stosujących tryptofan na sen przyznaje, że aminokwas ten wpłynął na zmniejszenie czasu zasypiania oraz zmniejszenie ilość wybudzeń w ciągu nocy. Tryptofan może okazać się doskonałym składnikiem, który działa odprężająco oraz zapewnia głęboki sen.

Tryptofan na poprawę nastroju

Ważnym zadaniem l-tryptofanu jest wpływ na wytwarzanie hormonu szczęścia, jakim jest serotonina. Ma ona zastosowanie w zwalczaniu bezsenności, depresji oraz poczucia lęku. Okazuje się bowiem, że pacjenci cierpiący na depresję często miewają problem z wytwarzaniem serotoniny. Suplementacja tryptofanem może zatem okazać się niezwykle pomocna. Dodatkowo wielu pacjentów z depresją niekiedy zmaga się również z bezsennością oraz lękiem. Stosowanie preparatów zawierających w składzie L-tryptofan może przyczynić się również do wyeliminowania tychże schorzeń. Niektóre z badań sugerują również, że stosowanie tryptofanu może przyczyniać się do zwiększenia skuteczności działania leków antydepresyjnych.

Wciąż jednak brakuje dokładnych badań stwierdzających skuteczne działanie tryptofanu w wymienionych zaburzeniach. Niemniej jednak rozsądna suplementacja pod okiem specjalisty może przynieść pozytywne rezultaty.

tryptofan na dobry nastrój

Czy L-tryptofan poprawia zdolności sportowe?

Badania co do wpływu tryptofanu na wyniki sportowe są dość obiecujące. Okazuje się bowiem, że przyjmowanie aminokwasu przez 3 dni przed treningiem pozwala poprawić wyniki siłowe. Z przeprowadzonych doświadczeń wynika, że stosowanie tryptofanu pozwala zwiększyć dystans, jaki zawodnik jest w stanie pokonać. W opozycji do tego badania stoi jednak doświadczenie pokazujące, że aminokwas nie poprawia wytrzymałości wśród kolarzy. Zatem wpływ tryptofanu na poprawę wyników sportowych nie jest do końca jasny, jednak niektóre z badań w tym zakresie jawią się pozytywnie.

Inne zastosowanie L-tryptofanu:

  • Wspomagająco w przedmiesiączkowym zaburzeniem dysforycznym (PMDD). Jest to zaburzenie, którego objawy są na tyle silne, że wiele kobiet jest niezdolnych do pracy. Panie borykające się z PMDD popadają w apatię, która objawami może przypominać depresję. L-tryptofan w dawce 6 g na dobę może zmniejszyć wahania nastroju, napięcie oraz drażliwość wynikającą z przedmiesiączkowego zaburzenia dysforycznego.
  • Ułatwia rzucenie palenia – pojawiają się doniesienia, jakoby L-tryptofan miał wspomagać proces rzucenia palenia przy jednoczesnej terapii konwencjonalnej.

Niepotwierdzone działanie L-tryptofanu

Aminokwas, jakim jest tryptofan często opisywany jest jako remedium na wiele zaburzeń, niemniej jednak niektóre z doniesień o jego skuteczności są nadal niepotwierdzone. Dotyczy to w szczególności pacjentów z poniższymi zaburzeniami.

  • Objawy lękowe – badania przeprowadzone na kotach pokazują, że tryptofan przyczynia się do obniżenia objawów lęku. W przypadku ludzi sprawa wygląda nieco inaczej, ponieważ wzrost serotoniny może przyczyniać się do powstania zaburzeń lękowych, dlatego skuteczność tryptofanu w eliminowaniu lęków jest poddawana dyskusji.
  • Bezdech senny – specjaliści odkryli, że stosowanie L-tryptofanu może wspomagać leczenie bezdechu sennego.
  • Zaburzenia afektywne sezonowe (SAD) – forma depresji, która występuje zazwyczaj w okresie jesienno-zimowym. Wśród objawów najczęściej wymieniane są: brak energii, wzrost masy ciała, niskie libido, lęk, problemy z koncentracją. Badania pokazują, że tryptofan może przyczyniać się do zmniejszenia objawów typowych dla zaburzeń efektywnych sezonowych.
  • Wrzody żołądka wywołane przez bakterie Helicobacter pylori – według niektórych badań, stosowanie l-tryptofanu w połączeniu z omeprazolem przyczynia się do poprawy efektów leczenia wrzodów żołądka w większym stopniu niż stosowanie samego omeprazolu.

L-tryptofan – skutki uboczne

W 1989 r. L-tryptofan został powiązany z niebezpiecznym zespołem EMS, który spowodował śmierć tysięcy osób. Choroba ta polega na pojawieniu się silnego bólu mięśni, uszkodzenia nerwów, zmian skórnych oraz innych objawów. W 1990 r. zakazano sprzedaży L-tryptofanu. Zaobserwowano wówczas, że liczba pacjentów z EMS jest znacznie niższa. Badania przeprowadzone w tamtym okresie sugerują, że zespół EMS spowodowany był szkodliwymi substancjami, którymi suplementy z l-tryptofanem zostały zanieczyszczone w jednej z japońskich fabryk.

Tryptofan może także powodować szereg innych objawów niepożądanych. Najczęściej wymieniane to: bóle brzucha, zgaga, gazy, nudności, biegunka, zmniejszony apetyt. Suplementy diety z tryptofanem mogą powodować również bóle i zawroty głowy, uczucie senności, suchość w jamie ustnej, osłabione widzenie, a także problemy seksualne.

L-tryptofan może być niebezpieczny dla kobiet w ciąży i zaszkodzić nienarodzonemu dziecku. W przypadku karmienia piersią stosowanie tryptofanu również nie jest zalecane. Dlatego jeżeli jesteś w ciąży lub chociażby przypuszczasz, że jesteś w ciąży, zrezygnuj z suplementacji tryptofanem.

Dawkowanie tryptofanu

Szczegółowe instrukcje dotyczące dawkowania L-tryptofanu zazwyczaj wymienione są w ulotce lub instrukcji dołączonej do preparatu. Zakłada się jednak, że w przypadku przedmiesiączkowego zaburzenia dysforycznego kobiety powinny przyjmować codziennie 6 gramów tryptofanu od owulacji do trzecia dnia okresu.
W przypadku osób chcących rzucić palenie, zalecane dawkowanie to 50 mg/kg masy ciała. Dawkowanie najlepiej skonsultować z lekarzem.

L-tryptofan w tabletkach

Większość osób zainteresowanych suplementacją związkiem, jakim jest tryptofan szuka go w formie tabletek lub kapsułek. Tryptofan w tabletkach można kupić w większości sklepów z suplementami lub odżywkami dla sportowców. Istotnym jest, aby wybierać preparaty znanych i cenionych producentów, którzy gwarantują najwyższą jakość zastosowanych składników np. Swanson.
W przypadku stosowania tryptofanu na sen, warto wybierać preparaty wieloskładnikowe, które oprócz samego l-tryptofanu zawierają również inne składniki ułatwiające zasypianie i relaksujące. Najlepszym rozwiązaniem obecnym na naszym rynku jest Melatoilin Plus. Produkt certyfikowany z 90-dniową gwarancją zwrotu pieniędzy.

tryptofan w tabletkach

Czy warto stosować tryptofan?

Tryptofan jest ważnym elementem wykorzystywanym do produkcji równie ważnych hormonów jak np. serotonina i melatonina. Serotonina poprawia nastrój, zdolności poznawcze, a melatonina gwarantuje prawidłowe działanie cykli: snu oraz czuwania. Niski poziom tryptofanu może być odpowiedzialny za obniżony poziom tych dwóch ważnych hormonów powodując różnego rodzaju skutki uboczne i zaburzenia. Chcąc zadbać o prawidłowy poziom aminokwasu, jakim jest tryptofan, koniecznie musimy spożywać produkty obfitujące w białko. Wiele osób mimo to decyduje się na suplementację. O ile umiarkowane dawki tryptofanu są bezpieczne, tak stosowanie go w większych ilościach może przyczynić do wystąpienia działań niepożądanych. Przed sięgnięciem po większe dawki tryptofanu, pomysł ten warto skonsultować z lekarzem. Tryptofan to niezwykle ważny aminokwas niezbędny ze zdrowotnego punktu widzenia, a zwiększenie jego spożycia może przyczynić się do wystąpienia dodatkowych pozytywnych efektów. Stosując jednak suplementy diety z tryptofanem należy pamiętać o powiedzeniu: „co za dużo, to niezdrowo”.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here